« DOE DE VAKANTIECHECK VOOR JE AUTO

Gepubliceerd op 02-07-2019

WANNEER JE EEN VAKANTIECHECK MOET DOEN?!
Ben je van plan om je auto naar de garage te laten brengen voor de vakantiecheck? Plan dit dan een week of twee weken voordat je daadwerkelijk van plan bent om weg te gaan. Doe je dit op de laatste dag voor vertrek dan loop je het risico dat wanneer de monteur bij de controle tegen een probleem aan loopt hij geen tijd meer heeft om dit te repareren. Soms moet er een onderdeel besteld worden dat niet op voorraad ligt, deze tijd moet je dus meerekenen.

BANDEN
Controleer banden op profiel, beschadiging en spanning. Veel mensen vergeten het reservewiel omdat je deze in de meeste gevallen niet nodig bent. Weet jij waar je reservewiel zit? Het kan zijn dat de dit wiel onder je auto zit gemonteerd. Heb je de benodigde gereedschappen om deze onder je auto vandaan te krijgen? En zit er wel druk in dat wiel? Neem de tijd om dit te controleren.

VEILIGHEID
Mocht er onverhoopt iets gebeuren en je staat langs de weg, zorg er in alle gevallen voor dat je veiligheidshesjes hebt. In sommige Europese landen is dit zelfs verplicht om in je auto te hebben. Ook de gevarendriehoek moet je niet vergeten!

SLEUTEL
Het zal je maar gebeuren. Je raakt tijdens je vakantie je autosleutels kwijt. Zorg ervoor dat je de reservesleutel op een plek bewaart waar je gemakkelijk weer bij kunt komen.

VERLICHTING
Loop geregeld de verlichting na van je auto. Vergeet daarbij niet je knipperlichten, alarmlichten en natuurlijk de verlichting van je aanhanger. Zorg ervoor dat je ook reserve verlichting bij je hebt, dit is in sommige landen verplicht om in de auto te hebben.

VLOEISTOFFEN
Controleer de vloeistoffen van de auto: olie, koelvloeistof (alleen checken als de motor koud is) en ruitensproeiervloeistof. Wil je extra goed voorbereid zijn, neem dan wat reserve vloeistof mee.

ECONOMISCH RIJDEN
Zorg dat je banden goed op spanning zijn. Dit is niet alleen veilig, maar bespaart ook brandstof. Rijd je tank zoveel mogelijk leeg. Op deze manier bespaar je gewicht. Pas op: wees hier niet te fanatiek in, je wilt niet stil komen te staan. Maak op de snelweg zoveel mogelijk gebruik van cruise control. Vermijd het gebruik van een dakkoffer. De luchtweerstand met een dakkoffer is veel groter dan zonder. Je bespaart al snel tot 3 procent aan brandstof zonder een koffer.

CARAVANHOUDERS
De ANWB doet zo nu en dan gratis vakantiecheck bij grensovergangen. Hier valt vaak op dat caravans te zwaar beladen zijn. Een overbeladen caravan kan in het ergste geval leiden tot ongevallen, zoals een geschaarde caravan.
De ANWB stuitte bij controles op caravans met onvoldoende bandenspanning of te weinig profiel op de banden of waarvan de verlichting niet in orde was. Controleer dit voordat je op pad gaat.
Globaal hebben caravans een laadvermogen van 250 tot 300 kilogram. Vaak wordt het zogenoemde leeggewicht op kenteken als richtlijn aangehouden. Dat leeggewicht houdt geen rekening met de extra’s die op een caravan zitten zoals een mover plus accu (60 kilo), airco (30 kilo). Deze extra’s gaan van het laadvermogen af. Ook een volle watertank weegt al gauw 40 kilo.

mini-rood-en-caravan-1562059373.jpg